התאימו את הוילון האופטימלי לכיתה, לחדר המורים, מזכירות, אולם ספורט, ספריה, אודיטוריום או כל חלל אחר בתוך בית הספר.

במשימת אבזור המרחב הבית-ספרי, מקובל לקחת בחשבון את הרהיטים המרכזיים – השולחנות, הכיסאות, ארונות אחסון, הלוח – ואפילו קישוטי קירות צבעוניים ומגוונים. אבל רכיב מרכזי ביותר שאינו מקבל מידה מספקת של מחשבה ותשומת לב הוא הוילונות. מובן מאליו שיש לוודא את ההתאמה של הוילון לאופי החלל בו הוא מותקן, כאשר חדר המורים ישדר אווירה מרגיעה ושיתופית ועמדות המזכירות ומשרדי ההנהלה יצרו תדמית מקצועית ורשמית. מעל הכל, צריך להקדיש מחשבה מיוחדת לסוג החלל הנפוץ ביותר בבית הספר כולו – הכיתה.

וילונות לכיתה
וילון רומאי לכיתה

תפקידי הווילון בכיתת הלימוד

כמעט ולא קיימת כיתה נטולת חלונות ובאופן טבעי כמעט ולא קיימת כיתה שאין בה וילונות. לוילון הכיתתי יש מספר תפקידים דומיננטיים, שהראשון בהם הוא יצירת מרחב למידה פרטי ושקט ומניעת הפרעה למהלך הלימוד בעקבות אירועים המתרחשים מחוץ לכיתה. מלבד הסתרה ויזואלית, ניתן לשדרג לוילון אקוסטי, שתכונותיו מסייעות בהפחתת רעשים מבחוץ ובצמצום הדהוד קולות מבפנים.

תפקידו השני של הוילון בכיתה הוא לאפשר שליטה באור. מצד אחד, חשוב שהתלמידים יראו היטב את הלוח ואת ספרי הלימוד, במיוחד כששעות לימודים ממושכות נוטות לאמץ את העיניים. מצד שני, שאור השמש עלול לגרום להשתקפות מסנוורת מהלוח שעלולה להפריע ליושבים בתחילת הכיתה או בסופה. שליטה באור נחוצה במיוחד להקרנת מצגות וסרטים חינוכיים, על מנת לאפשר תצוגה ברורה של התמונה המוקרנת. ייתכן שוילונות הצללה יתאימו יותר לכיתה הקלאסית, בעוד וילונות האפלה ישרתו את חדר המחשבים.

הישיבה בכיתה הסגורה לאורך שעות היום גורמת לחלל להתלהט מחום השמש. וילון עם תכונת חסינות לקרינה יוכל לסייע בהפחתת הצטברות החום ולחסוך בעלויות קירור גבוהות. כמובן שווילונות המותקנים בסביבת ילדים מחייבים עמידה בתקני בטיחות מחמירים, בהם חומרים מעכבי בעירה המקנים להם מידה של חסינות לאש.

מעבר לזה, רצוי שהווילון יהיה עמיד בפני התעסקות חוזרות ונשנות הנובעות משעשועי ילדים או ונדליזם מכוון. כדי למנוע נזק מכני, חשוב שהוילון עצמו יהיה עשוי מחומר חזק שיפחית את הסיכוי לקרעים ושהמנגנון המקבע אותו לקיר יהיה עמיד בפני כוח פיזי.

עיצוב וילונות בסביבה הבית-ספרית

יש דגמים רבים של וילונות המתאימים לבית הספר, אך הבחירה הנפוצה ביותר היא וילון בד המיועד להסתה אופקית או וילון גלילה בצורה אנכית באופן ידני או חשמלי. וילונות אלו פשוטים לתפעול ונותנים מענה מושלם לבתי ספר.

העדפת עיצוב וילון מזמין וידידותי, תוך כניסה חלקית של אור שמש טבעי, תפחית את תחושת המחנק של התלמידים בכיתה הצפופה, כאשר גוונים פסטורליים יעודדו למידה ולא יהוו הסחת דעת. יש מקום להתאמות לגיל התלמידים – צבעים עליזים לוילונות לבתי ספר יסודיים וכרום או פסטל לוילונות לתיכונים – לבנים או לבנות וגם לאופי מוסד הלימודים. חשוב לוודא שגווני הוילון משתלבים בצורה אורגנית עם שאר הרהיטים בכיתה.

קבעו פגישת ייעוץ להתאמת וילונות לבית הספר